¿Catalán? ¿Y para qué sirve? Gemma Roura nos responde

Cuando llegué a Barcelona, lo primero que hice fue buscar un curso de catalán; así conocí el Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL), que resultó ser un grupo de gente sumamente comprometida con la enseñanza y la protección de la lengua y la cultura catalana. Las clases de catalán me han motivado muchísimo, me han permitido jugar a pasar desapercibida en conversaciones entre catalanes y me han ayudado a comprender por qué mis primos de Manresa dicen “me agradan tus bambas”, “he de embolicar los regalos”, “me hace mandra” y otras catalanadas por el estilo. Bueno, no cal que sigamos hablando de mí; los dejo con una de las personas que ha hecho que me guste tanto estudiar catalán.

“Em dic Gemma Roura i vaig néixer a Banyoles fa 43 anys. Hi vaig viure fins als 18, moment en què em vaig traslladar a Barcelona per estudiar Traducció i Interpretació a la UAB, perquè des de sempre m’havien agradat molt les llengües. La primera feina important va ser la de professora d’anglès, i ara ja fa vuit anys que em dedico a l’ensenyament de català per a adults al Consorci per a la Normalització Lingüística.

M’entusiasma el món del cinema i tot el que tingui a veure amb el món audiovisual. He treballat revisant guions i subtítols per a la televisió catalana i he fet algunes audiodescripcions per a cecs. La música és una altra passió, així com el ball.”

Gemma Roura

De tres en tres

Tres verbos: entusiasmar, aprendre, mirar

Tres personajes: Leonard Cohen, Jim Jarmush, Pompeu Fabra

Tres momentos: el moment d’anar a viure a Barcelona, començar a dedicar-me a l’ensenyament, l’arribada de la primavera

Si me entienden en castellano, ¿de qué sirve aprender catalán?

El català, com totes les llengües, expressa una manera de viure, una manera de ser, de sentir, de pensar…

¿Qué es el Consorci per a la Normalització Lingüística?

És la manera més senzilla d’integrar-se en una societat tan complicada com la catalana. S’hi aprèn una llengua, una cultura…, i s’hi comparteixen experiències.

Aparte de dinero, ¿qué ganas con dar clases de catalán?

Fent classes guanyo la satisfacció de conèixer gent meravellosa i em dóna accés a mons diversos i interessants. Ensenyo i aprenc cada dia coses noves, i tot això no es paga amb diners.

Si no fueras profesora de catalán, ¿a qué te dedicarías?

Suposo que em dedicaria al món audiovisual, o al ball, o a alguna cosa creativa. De moment, però, estic molt a gust fent classes de català per a adults.

¿El catalán integra o separa?

Integra, sens dubte.

5 comentarios en “¿Catalán? ¿Y para qué sirve? Gemma Roura nos responde

  1. Molt bé, Gemma i Raquel! Sense dubte, bonas preguntas y bonas respostas. És cert que la llengua catalana ens acosta a la seva cultura i a la seva historia; i sobretot, a comunicar-nos amb els catalàns. Bones vacances!! Mercedes

  2. Pingback: Català? I per a què serveix? « Sarrià amb Gràcia

Responder

